Allmänna Villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor avses med:

Ångerrättsfrist: den period under vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.

Konsument: den fysiska person som inte handlar inom ramen för ett yrke eller företag och som ingår ett distansavtal med företagaren.

Dag: kalenderdag.

Löpande transaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller inköpsförpliktelsen är utspridd över tid.

Hållbart medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligt riktad till dem på ett sätt som gör att informationen kan konsulteras i framtiden och återges oförändrad.

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att avstå från ett distansavtal inom ångerfristen.

Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.

Distansavtal: ett avtal som inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, ingås uteslutande genom användning av en eller flera tekniker för distanskommunikation fram till och med avtalets ingående.

Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren samtidigt befinner sig i samma rum.

Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för företagaren.



Artikel 2 – Företagarens identitet

Företagsuppgifter: på grund av tidigare missbruk har våra uppgifter tagits bort från webbplatsen och är endast tillgängliga på begäran.

Företagsnamn: Frostera

Adress: (på begäran)

Momsregistreringsnummer: (på begäran)

Organisationsnummer: (på begäran)

Land: Nederländerna

 


Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal som ingås mellan företagaren och konsumenten, inklusive beställningar.

Innan ett distansavtal ingås ska konsumenten få tillgång till texten i dessa allmänna villkor. Om detta inte rimligen är möjligt, ska innan distansavtalet ingås anges var villkoren kan granskas hos företagaren och att de på begäran kostnadsfritt kommer att skickas till konsumenten.

Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan dessa allmänna villkor i avvikelse från föregående stycke göras tillgängliga för konsumenten på ett sådant sätt att de enkelt kan sparas på ett hållbart medium. Om detta inte rimligen är möjligt ska anges var de kan granskas elektroniskt och att de på begäran kostnadsfritt skickas elektroniskt eller på annat sätt.

Om specifika villkor för produkter eller tjänster också gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket också, och konsumenten kan i händelse av motstridiga villkor alltid åberopa den mest fördelaktiga bestämmelsen.

Om någon bestämmelse i dessa allmänna villkor helt eller delvis är ogiltig eller blir ogiltig, ska avtalet och dessa villkor för övrigt fortsätta att gälla och bestämmelsen ersättas genom ömsesidig överenskommelse med en bestämmelse som i största möjliga utsträckning motsvarar syftet med den ursprungliga bestämmelsen.

Situationer som inte omfattas av dessa allmänna villkor ska bedömas enligt "andemeningen" i dessa villkor.

Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i dessa villkor ska tolkas enligt "andemeningen" i dessa villkor.



Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.

Erbjudandet är icke-bindande. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en god bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder, ska dessa vara en sanningsenlig återgivning av produkterna och/eller tjänsterna. Uppgifter eller tydliga fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte ligga till grund för skadestånd eller hävning av avtalet.

Produktbilder är en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:

– priset, exklusive tullklareringskostnader och importmoms. Dessa extra kostnader ska bäras av kunden. Post- eller kurirtjänsten kommer vid import att använda sig av ett särskilt system för post- och kurirleveranser. Detta gäller när varor importeras till det EU-land där slutdestinationen ligger, vilket är tillämpligt här. Post- eller kurirtjänsten debiterar momsen (eventuellt tillsammans med tullklareringskostnaderna) hos mottagaren;

– eventuella fraktkostnader;

– hur avtalet ingås och vilka åtgärder som krävs;

– om ångerrätt är tillämplig eller ej;

– betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet;

– tidsfrist för att acceptera erbjudandet eller tidsram inom vilken företagaren garanterar priset;

– avgiften för distanskommunikation, om denna avviker från det vanliga grundpriset för det använda kommunikationsmedlet;

– om avtalet arkiveras efter ingående, och i så fall hur konsumenten kan få tillgång till det;

– hur konsumenten före ingåendet av avtalet kan kontrollera och vid behov rätta de uppgifter han lämnat i samband med avtalet;

– eventuella andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;

– de uppförandekoder som företagaren omfattas av och hur konsumenten elektroniskt kan få tillgång till dessa koder; och

– minsta giltighetstid för distansavtalet i händelse av ett löpande avtal.

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.



Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid det tillfälle då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i erbjudandet.

Om konsumenten accepterar erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart mottagandet av accepten via elektroniska medel. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten häva avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställer en trygg webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.

Företagaren har rätt att, inom lagens ramar, kontrollera om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, samt alla fakta och faktorer som är relevanta för att ingå ett ansvarsfullt distansavtal. Om företagaren på grund av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att motiverat neka en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för fullgörandet.

Företagaren kommer, tillsammans med produkten eller tjänsten, att tillhandahålla följande information skriftligen eller på ett sätt som konsumenten enkelt kan spara på ett hållbart medium:

– besöksadressen till företagets etablering där konsumenten kan lämna klagomål;

– villkoren för och hur konsumenten kan utöva ångerrätten, eller tydlig information om att ångerrätten är utesluten;

– information om garantier och befintlig service efter köp;

– de uppgifter som anges i artikel 4 punkt 3, om dessa inte redan har tillhandahållits före avtalets ingående;

– villkoren för uppsägning av avtalet om det gäller ett avtal med en löptid på mer än ett år eller på obestämd tid.

Vid löpande avtal gäller ovanstående endast vid den första leveransen.

Varje avtal ingås under förbehåll om tillräcklig tillgång på de aktuella produkterna.


Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten rätt att häva avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att konsumenten eller en i förväg utsedd representant har tagit emot produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Produkten får endast packas upp eller användas i den utsträckning som är nödvändig för att kunna bedöma om konsumenten vill behålla den. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, ska produkten returneras tillsammans med alla medföljande tillbehör och – om möjligt – i originalskick och förpackning enligt de tydliga instruktioner som tillhandahålls av företagaren.

Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt, måste detta meddelas till företagaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska ske skriftligen, t.ex. via e-post. Efter att konsumenten meddelat att ångerrätten utnyttjas, ska produkten returneras inom ytterligare 14 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att varan har returnerats i tid, till exempel med hjälp av ett kvitto.

Om konsumenten efter utgången van de ovan nämnda tidsfrister inte har meddelat att han vill använda ångerrätten, eller om produkten inte har returnerats till företagaren, är köpet bindande.


Artikel 7 – Kostnader vid utövande av ångerrätten

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står konsumenten själv för kostnaderna för returfrakten.

Om konsumenten redan har betalat ett belopp, kommer företagaren att återbetala detta så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter mottaget meddelande om ånger. Detta förutsätter att produkten har mottagits i retur av säljaren eller att ett bevis på fullständig retur har lämnats.

Artikel 8 – Undantag från ångerrätten

Företagaren kan undanta konsumentens ångerrätt för produkter enligt vad som anges i punkt 2 och 3. Undantag från ångerrätten gäller endast om detta tydligt har angivits i erbjudandet, eller åtminstone innan avtalet har ingåtts.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:

– som har tillverkats av företagaren enligt konsumentens specifikationer;
– som tydligt är av personlig karaktär;
– som på grund av sin natur inte kan returneras;
– som snabbt kan fördärvas eller bli för gamla;
– vars pris är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har inflytande över;
– som är enskilda tidningar och tidskrifter;
– som är ljud- och bildupptagningar eller dataprogramvara där förseglingen har brutits av konsumenten;
– som är hygienprodukter där förseglingen har brutits av konsumenten.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:

– som rör logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
– vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga medgivande innan ångerfristen har löpt ut;
– som avser vadslagning och lotterier.



Artikel 9 – Priset

Under den angivna giltighetstiden i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av förändringar i mervärdesskattesatserna.

I avvikelse från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till fluktuationer på finansmarknaden, och som företagaren inte har inflytande över, till variabla priser. Denna känslighet för fluktuationer och att angivna priser är riktpriser ska anges i erbjudandet.

Prisökningar inom 3 månader efter att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om de är resultatet av lagstiftning eller regler.

Prisökningar från och med 3 månader efter att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om detta uttryckligen har avtalats och:

– det är ett resultat av lagstiftning eller regler, eller
– konsumenten har rätt att säga upp avtalet från den dag då prisökningen träder i kraft.

Leveransorten anses enligt artikel 5, första stycket i mervärdesskattelagen 1968, vara det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Följaktligen kommer post- eller kurirtjänsten att debitera mottagaren för importmoms och/eller tullklareringskostnader. Därför debiteras ingen moms av företagaren.

Alla priser anges med reservation för tryck- och skrivfel. Företagaren ansvarar inte för konsekvenserna av sådana fel. Vid tryck- och skrivfel är företagaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.



Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt de lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller på dagen för avtalets ingående. Om så har överenskommits garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annan användning än normalt bruk.

En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande gentemot företagaren enligt avtalet.

Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska meddelas skriftligen till företagaren inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkterna ska ske i originalförpackning och i nyskick.

Företagarens garantitid motsvarar tillverkarens garantiperiod. Företagaren är dock aldrig ansvarig för produktens lämplighet för varje enskild användning av konsumenten, eller för eventuella råd angående användningen eller tillämpningen av produkterna.

Garantin gäller inte om:

– Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit tredje part göra detta;

– De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller hanterats på ett vårdslöst sätt eller i strid med företagets instruktioner och/eller informationen på förpackningen;

– Bristerna helt eller delvis beror på bestämmelser som staten har fastställt eller kommer att fastställa avseende produktens natur eller kvalitet på de använda materialen.



Artikel 11 – Leverans och utförande

Företagaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och utförandet av beställningar av produkter.

Som leveransadress gäller den adress som konsumenten har meddelat företaget.

Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget med skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, leverera accepterade beställningar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten senast 30 dagar efter att beställningen gjordes informeras. Konsumenten har i så fall rätt att kostnadsfritt häva avtalet och kan ha rätt till skadestånd.

Vid hävning enligt föregående stycke ska företagaren återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företagaren att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen ska tydligt och begripligt anges att en ersättningsprodukt tillhandahålls. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt bekostas av företagaren.

Risken för skador och/eller förlust av produkter ligger hos företagaren fram till leveransen till konsumenten eller till en i förväg utsedd och till företagaren anmäld representant, om inte annat uttryckligen har överenskommits.



Artikel 12 – Avtal med löptid: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med iakttagande av de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, när som helst vid utgången av avtalets löptid, med iakttagande av de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten har rätt att:

– när som helst säga upp de ovannämnda avtalen utan att vara bunden till en specifik tidpunkt eller tidsperiod;
– säga upp på samma sätt som avtalet har ingåtts;
– alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren har åberopat för sig själv.

Förlängning

Ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas automatiskt för en bestämd period.

I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dagstidningar, nyhetstidningar eller veckotidningar förlängas automatiskt med en bestämd period på högst tre månader, förutsatt att konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas automatiskt för obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad, eller högst tre månader om det gäller leveranser av dagstidningar, nyhetstidningar eller veckotidningar som sker mindre än en gång per månad.

Ett tidsbegränsat avtal för introduktionsleveranser av dagstidningar, nyhetstidningar eller veckotidningar (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte automatiskt och upphör automatiskt vid utgången av introduktionsperioden.

Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten efter ett år när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte skälighet och rättvisa motsätter sig uppsägning före utgången av den överenskomna perioden.



Artikel 13 – Betalning

Om inte annat har överenskommits, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångerfristen enligt artikel 6 punkt 1 har börjat löpa. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela företagaren om eventuella fel i angivna betalningsuppgifter.

Vid utebliven betalning från konsumenten har företagaren, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, rätt att debitera de rimliga kostnader som meddelats i förväg till konsumenten.



Artikel 14 – Reklamationsförfarande

Klagomål om utförandet av avtalet måste lämnas in till företagaren inom 7 dagar efter det att konsumenten har upptäckt bristerna. Klagomålet ska vara fullständigt och tydligt beskrivet.

Klagomål som inlämnas till företagaren besvaras inom 14 dagar från mottagningsdatum. Om ett klagomål kräver en förväntat längre handläggningstid, ska företagaren inom 14 dagar svara med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.

Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning.

Ett klagomål befriar inte företagaren från sina skyldigheter, såvida inte företagaren skriftligen anger annat.

Om ett klagomål befinns vara berättigat av företagaren, kommer företagaren, efter eget val, att kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna.



Artikel 15 – Tvister

På avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor avser tillämpas uteslutande nederländsk lag. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utanför Nederländerna.


Kontakta oss

Om du har några frågor om dessa villkor, vänligen kontakta oss:

Du kan kontakta oss via e-post: info@frostera.se